Welkom op pdghealthservices.nl
COVID-19 sneltesten aanbieden – Teken van goed werkgeverschap of opgelegde verplichting?
COVID-19 heeft een grote impact op de manier waarop velen het werk uitvoeren. Door de ontwikkelingen op het gebied van preventie, diagnostiek en behandeling lijkt het erop dat iedereen de draad weer kan oppakken. Toch zijn er voor veel organisaties nog grote risico’s, corona is namelijk nog niet de wereld uit. Wanneer één of meerdere medewerkers positief getest worden op corona kan dit betekenen dat het werk volledig stil komt te liggen. Soms simpelweg omdat er niemand is die het werk kan oppakken. Het is daarom niet vreemd dat werkgevers COVID-19 sneltesten willen aanbieden op de werkvloer. Zo kan iedereen immers veilig aan het werk blijven en kan er tijdig worden ingegrepen. Maar is dit een teken van goed werkgeverschap? Of kan dit door medewerkers worden opgemerkt als verplichting?
Vrijwillig
Net als vaccineren, is het (snel)testen niet verplicht in Nederland. Het is de eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor blijft het testen op vrijwillige basis. De werkgever kan door het aanbieden van sneltesten de drempel om te testen, wel verlagen. Hierbij zorgt de werkgever ervoor dat medewerkers veilig aan het werk kunnen en faciliteert hiervoor de benodigde middelen. Toch kan het voor de medewerker door de verlaagde drempel voelen alsof er geen excuus meer is om de test niet te laten afnemen. Om dit gevoel te voorkomen kan de werkgever medewerkers aangeven om te doen wat goed voelt.
Eigen verantwoordelijkheid
De regel is momenteel nog: heb je klachten, laat je dan testen. Als werkgever kunt u een medewerker niet verplichten om te laten te testen, stimuleren mag wel. Net als de werkgever is de medewerker ook verantwoordelijk voor het niet in gevaar brengen van een andere medewerker. Uit voorzorg laten testen kan hiervoor een goede maatregel zijn. Moedig het eigenaarschap van de medewerker hierop aan. Is een mondkapje niet verplicht in de organisatie, omdat afstand bewaard kan worden, maar draagt een medewerker toch liever voor eigen veiligheid een mondkapje? Laat een medewerker die verantwoordelijkheid dan ook nemen. Een andere verantwoordelijkheid van de medewerker is dat wanneer een medewerker positief getest is, hij of zij dit direct vertelt aan een leidinggevende of de persoon binnen de organisatie die hierover gaat. Zo kunnen eventuele andere medewerkers gewaarschuwd worden en kunnen zij ook voorzorgsmaatregelen treffen.
Het komt van twee kanten
Het feit blijft dat het afnemen van sneltesten niet verplicht is. Een samenwerking tussen werkgever en medewerker is wel van belang. Wanneer u als werkgever sneltesten aanbiedt, is het de verantwoordelijkheid van de medewerker om deze (of een andere) test af te nemen. Als werkgever mag u ook niet naar de testuitslag vragen, maar u verwacht wel dat de medewerker verantwoordelijk met de uitslag omgaat en indien positief getest de bijbehorende maatregelen treft. Zo zorgt u er samen voor dat alle medewerkers veilig aan het werk kunnen gaan en blijven. Kortom, als werkgever kunt u de drempel tot testen verlagen en de mogelijkheden faciliteren, zodat u er alles aan doet uw medewerkers een gezonde werkomgeving te bieden.
Meer informatie
PDG Health Services ondersteunt de werkgever hierbij door middel van de COVID-sneltest dienstverlening. Wij komen bij u op locatie om de COVID-19 sneltesten af te nemen en nemen alle zorg en organisatie hierbij uit handen. Vanuit de overheid wordt dit ook aangemoedigd, de overheid biedt subsidie ten behoeve van het preventief testen. Neem gerust contact op met PDG Health Services voor meer informatie of vraag een offerte aan via info@pdghealthservices.nl.