Ruim een jaar na het dringende advies om thuis te werken, wordt dit voor veel organisaties ook (deels) het ‘nieuwe normaal’.

Het thuiswerken heeft voor u als werkgever of leidinggevende, naast de voordelen van o.a. een hogere productiviteit, ook nadelen. De afstand en het feit dat je elkaar niet fysiek kunt zien om te socializen, zorgen ervoor dat het onderlinge contact mogelijk meer verwatert waardoor u deze eerste signalen van een verminderde vitaliteit misschien mist.

Maar welke rol speelt u als werkgever in het vitaal houden van medewerkers? Wat kunt u doen wanneer de vitaliteit van medewerkers onder druk staat?

Ruimte voor vitaliteit

Met het verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers zit het over het algemeen goed. Er heerst vaak een hoog verantwoordelijkheidsgevoel wat natuurlijk ontzettend fijn is voor werkgever. De schaduwkant hiervan is dat het hoge gevoel zorgt voor weinig ruimte om tijdens het thuiswerken kortstondig te werken aan de eigen vitaliteit.

Momenteel zien wij als vitaliteitsconsultanten veelal hetzelfde patroon. Men staat ’s ochtends op, eet nog net niet of wel het ontbijt achter de laptop en komt misschien even van de stoel om snel naar het toilet te gaan of om wat drinken te pakken.

De rol van de werkgever in het vitaal houden van medewerkers

Thuis wordt ontzettend hard gewerkt, terwijl er op kantoor zo nu en dan een break is om te socializen met collega’s. Het werk onderbreken om bewust en onbewust te kunnen afschalen en op te laden voor nieuwe taken vindt men met het thuiswerken enorm lastig. De rol van werkgever is hierbij van belang. Laat een werkgever bijvoorbeeld blijk van waardering zien? Is er nog ruimte en tijd om collega’s te spreken en dan eens een keer niet over het werk maar bijvoorbeeld over hoe het nu met iemand gaat of wat de weekendplannen zijn?

Communicatie blijft hierin leidend. Praat met elkaar, creëer een sociaal moment gedurende de week via online kanalen of in kleine groepjes met voldoende afstand, luister naar de behoeften en bied mogelijkheden aan om hierbij te ondersteunen. Als werkgever kunt u hierin het goede voorbeeld uitdragen en door actief het gesprek met medewerkers aan te gaan. Zo kan een medewerker zien dat het goed is om even een momentje voor het sociale aspect voor werk te pakken. De leidinggevende komt er door deze gesprekken achter hoe het gaat en kan vroegtijdig inspringen wanneer de vitaliteit achteruit gaat.

Nu met het oog op steeds verdere versoepelingen rijst misschien ook wel de vraag, wat verwachten we in de toekomst van onze medewerkers? Gaan we allemaal weer vijf dagen in de week naar kantoor of blijft thuiswerken ook een optie? En hoe draagt dit bij aan de vitaliteit van mijn medewerkers?

Meer informatie

Wilt u als werkgever iets ondernemen om de vitaliteit van uw medewerkers te optimaliseren? Wij denken graag mee over  passende mogelijkheden. Bekijk dan onze website en vraag een offerte aan.