In een snel veranderde wereld is het niet gek dat bedrijven mee (moeten) veranderen. Onze kennis groeit op het gebied van arbeid, veiligheid en de online wereld en met deze groeiende kennis krijgen we ook meer inzicht in de risico’s die dit met zich mee draagt. Dit is ook het geval op het gebied van PMO’s. Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van PMO’s?
Digitale dienstverlening
Op zich is er in de wetgeving van preventief medisch onderzoek zelf niet veel veranderd in de afgelopen jaren. Wel is er veel verandering geweest rondom deze wetgeving. Er zijn veel regels aangescherpt als het gaat om privacy en hoe om te gaan bijzondere (lees: medische) persoonsgegevens. Het gaat dan om de AVG-wetgeving die invloed heeft op het preventief medisch onderzoek. Daarnaast is het papieren tijdperk veranderd door het digitale tijdperk. Het aanbod is soms zelfs volledig digitaal geworden.
Aanbod PMO
Vooral aan de aanbodkant is veel veranderd in Nederland. Het waren vooral arbodiensten die PMO’s aanboden, maar eigenlijk lag de focus niet op de organisatie en uitvoering van PMO’s: het was meer een bijproduct. Het overgrote deel van de inkomsten werd tenslotte gegenereerd door contracten rondom arbodienstverlening.
Het is dan ook goed dat er meer partijen in zijn gesprongen en dat iedere partij ook een eigen draai geeft aan het PMO. De ene provider maakt het wat medisch door bijvoorbeeld artsen in te zetten terwijl een ander meer de levensstijl van de medewerker mee neemt in het gesprek. De opdrachtgever kan altijd starten met het PAGO-advies vanuit de RI&E. Door dit te nemen als uitgangspunt is al goed inzichtelijk welke provider goed past. Een kinderopvang of een kledingwinkel heeft nu eenmaal hele andere risico’s dan een constructiebedrijf of een chemieconcern. Kies voor een provider die goed advies geeft, passend bij de populatie en bij de problemen die u wilt tackelen. Zo kunt u bijvoorbeeld de frequentie verhogen wanneer de gemiddelde leeftijd van medewerkers hoog is.
De basis van een effectief PMO is een goede vragenlijst én een persoonlijk adviesgesprek waarin de tijd wordt genomen om ook even de diepte in te gaan. Dit is het moment waarop u uw lichaam en geest een APK geeft. Het is het moment waar u ook vragen kan stellen, waarin u bewust wordt van welke invloed u kunt uitoefenen op het behoud en de bevordering van uw gezondheid. Kortom, meer dan waardevol want het gaat over uw leven, over uw toekomst en indirect hebben al uw dierbaren daar zelfs baat bij.
Meer informatie
Heeft u interesse in wat PDG Health Services voor uw organisatie kan betekenen? Wij denken mee en stellen ons hierbij proactief op. Van A t/m Z nemen we zoveel als mogelijk uit handen. Wilt u contact met ons opnemen? Dat kan via info@pdghealthservices.nl