Een juiste werk-privé balans bij thuiswerken is heel persoonlijk en zal voor de ene medewerker net iets anders zijn dan voor de ander. Wanneer medewerkers (veel) thuiswerken, kunt u als werkgever zicht op de situatie verliezen en niet altijd in de gaten hebben wat een goede balans is voor een medewerker en wanneer deze verstoort is. Daarom is het voor werkgevers goed om hier van bewust te zijn en in gesprek te gaan met medewerkers.

Tips voor een goede werk-privé balans

Nederlanders werken momenteel ruim twee maal zoveel thuis als voor de coronapandemie. De scheidslijn tussen werk en privé vervaagt hierdoor. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80 procent van de medewerkers ook buiten werktijd reageert op zakelijke mails of zakelijke social media berichten. Doordat iedere medewerker een andere balans heeft, betekent dit niet voor iedereen dat dit gelijk een disbalans veroorzaakt.

In dit artikel geeft PDG Health Services zeven tips die kunnen helpen bij het ondersteunen van een juiste balans tussen werk en privé bij thuiswerken.

1. Maak to-do-lijsten

Soms heeft u werkdagen waarbij iedereen iets van u wilt. U bent de hele dag bezig met van alles, maar uw eigen taken blijven liggen. U krijgt hierdoor misschien het gevoel dat u na werktijd uw eigen werk moet afmaken. Dan is een to-do-lijst de oplossing.

Een takenlijst zorgt voor structuur in uw werk. U weet welke taken u die dag heeft staan en hoeveel tijd daarvoor nodig is. U kunt dan eerder nee tegen uw collega’s zeggen omdat u weet dat er die dag geen tijd is. Dit betekent niet dat u uw collega’s laat zitten en helemaal niets meer voor ze doet. De taken van uw collega’s kunt u op een andere dag inplannen, want veel taken kunnen vaak een dag wachten.

2. Stel routines vast

Wanneer u naar kantoor gaat, heeft u vaak een bepaalde routine. Autorijden, koffie halen, wandelen in de pauze, kunnen allemaal onderdelen zijn van deze routine. Ook bij thuiswerken helpt het om gedurende dag routines aan te brengen. Begin de ochtend bijvoorbeeld met een wandeling door de buurt. Of begin de dag met het afwerken van uw takenlijst voordat u uw mailbox opent.

3. Houdt uw vaste werktijden aan

Naast routines is het belangrijk om vaste werktijden aan te houden. Op kantoor bent u zichtbaar en weet iedereen dat u aan het werk bent. Wanneer u thuiswerkt is dit lastiger. Werktijden aangeven zorgt voor transparantie, maar ook voor rust. U weet wanneer uw werkdag begint en wanneer u kunt afsluiten. Communiceer deze werktijden duidelijk met uw collega’s, zodat u na werk niet meer wordt gestoord of zodat u weet dat u iemand kunt bereiken op bepaalde tijdstippen.

4. Neem regelmatig korte pauzes

Wist u dat uw brein drie kwartier gefocust kan blijven en niet langer? Om optimaal te presteren moet u om de 45 minuten even pauzeren. Het is dus logisch dat u geen 8 uur ononderbroken focus kunt houden. U hoeft u dus ook niet schuldig te voelen als u even niet geconcentreerd bent. Plan aan het begin van uw dag uw pauzes in. U kunt eventueel een wekker zetten zodat u hieraan herinnerd wordt.

5. Richt uw ideale werkplek in

Zorg voor een werkplek waar u tot rust komt. Het is belangrijk om kritisch naar uw thuiswerkplek te blijven kijken. Werkt u aan de keukentafel? Zoek dan eens naar andere mogelijkheden in uw huis. U bent met een goed ingerichte werkplek productiever. Maar een goed ingerichte werkplek voorkomt ook o.a. nek-, schouder-, en rugproblemen.

6. Ruim uw werkplek aan het eind van de werkdag op

Naast dat het belangrijk is om in een goede thuiswerkplek te investeren, is het ook belangrijk om ‘clean desk policy’ toe te passen. Wanneer uw werkplek zich in een ruimte bevindt waar u elke dag komt is het verleidelijk om uw laptop binnen handbereik te plaatsen. Zo komt u sneller in de verleiding om uw laptop er ‘nog snel even bij te pakken’. Het is belangrijk om grenzen te stellen na uw werkdag, zoals de laptop en eventuele documenten in een andere ruimte neer te leggen.

7. Sluit bewust uw werkdag af en stap uw privéleven in

Wanneer u van kantoor naar huis gaat, rijdt u bewust naar huis. U komt in die tijd tot rust. Het geeft een duidelijk signaal dat uw privé tijd is aangebroken. Wanneer u thuiswerkt is dit signaal logischerwijs niet aanwezig. Om uw werkdag af te sluiten kunt u ervoor kiezen om een blokje te gaan lopen en zo uw privéleven in te stappen.

Richt uw ergonomische thuiswerkplek in

Heeft u veel medewerkers binnen de organisatie thuiswerken? Dan is het goed om ervoor te zorgen dat ook deze werkplek ergonomisch ingericht is. PDG Health Services denkt graag met u mee om uw medewerkers te voorzien van dé beste werkplek.